Drie-in-één krachtpatser: de draaibare versnipperaar met bunker |
|
|
|
 |
| 152 sec |
Van Ginkel, Kuiphuis en Först bouwen ultieme werkmaat voor hoveniers
Een bunker met twee compartimenten, een draaibare versnipperaar van Först, samengebracht op een drieassig aanhangwagenonderstel. Dit is de nieuwste innovatie van LMB Van Ginkel, gebouwd in samenwerking met Kuiphuis in Bornerbroek en boomverzorger Ruben Luchtenberg uit Barneveld. 'Het idee kwam bij de klant vandaan,' vertelt Maarten Klein. 'Wij hebben het vervolgens technisch mogelijk gemaakt.'
De klantvraag stond aan de basis van het ontwerp en komt voort uit de behoefte om boomverzorgingsprojecten langs de weg veilig en efficiënt uit te kunnen voeren. 'De wens was een draaibare versnipperaar met een bunker voor de snippers. En dat op een compacte aanhanger, zodat je niet afhankelijk bent van het trekkende voertuig dat ervoor staat,' zegt Klein. 'En dan ook nog met ruimte om dik hout apart te houden.'
Drie-in-één
Wie met een standaard versnipperaar werkt, loopt bij werken langs de weg vaak tegen beperkingen aan. Een snipperbus biedt nauwelijks plek voor gereedschap, terwijl een gewone bestelwagen geen opvang biedt. Deze oplossing combineert het beste van beide werelden. 'We hebben nu een slimme drie-in-éénoplossing,' aldus Klein. 'Een aanhanger met een naar de wegkant draaibare versnipperaar, voldoende snipperopslagcapaciteit én een ruimte voor stam- en takhout. Ideaal bij boomverzorging of hovenierswerk.'
|
We hebben nu een slimme drie-in-éénoplossing
| |
|
Het project vergde flink wat uitzoekwerk. 'Uiteindelijk hebben we aanhangwagenbouwer Kuiphuis bereid gevonden aan de ontwikkeling mee te werken. Die is mee gaan denken, gaan tekenen en heeft ook goed gekeken naar wat RDW-toelaatbaar is. Met de versnipperaar achterop kun je de bak zijwaarts kiepen.' LMB Van Ginkel voegde daar wensen aan toe qua volume, afwerking en details. 'Dat is aardig gelukt.'
Efficiënt en doordacht
De aanhanger is voorzien van een Först TT6-versnipperaar, het merk waarvan Van Ginkel het importeurschap heeft. 'TT staat voor turnable, dus hij is draaibaar. De machine is voorzien van een zuinige 37pk Vanguard Stage-5-benzinemotor, en een 16 x 20 centimeter invoer.' De versnipperaar is achterop gemonteerd en draaibaar. 'Langs de weg is de invoer rechts naast de combinatie. Stel dat je achteruit een inrit in moet, dan draai je de machine-invoer naar achteren en voer je van die kant het hout in.' De bunker zelf is opgedeeld in twee afzonderlijk te openen compartimenten. 'Het dikke hout gooien ze in het ene vak. Al het takkenwerk versnipperen ze en dat spuiten ze in het tweede vak,' legt Klein uit. 'Het verwerken van je snoeiafval is dan in één beweging klaar.'
Volledig zelfvoorzienend
Slimme details maken het verschil. Zo is de verlichting op de aanhanger aangesloten op een eigen accusysteem. 'Je hebt geen extra stroomaansluitingen nodig vanuit je bus.' Het actieraam, dat normaal gesproken apart wordt aangesloten, draait mee met de machine. 'Als je hem draait, hoef je het frame niet los te maken of te verplaatsen. Dat scheelt gedoe.' Binnenin is de bunker afgewerkt met een extra slijtplaat. 'Daar waar de snippers tegenaan komen, is extra bescherming en de naden zijn afgekit. En er zit een lampje op de uitwerppijp, zodat je makkelijk kunt zien of de bunker vol zit. De hele silo kan acht kuub aan hout en/of snippermateriaal hebben, dus snel vollopen doe je niet.'
Geschikt voor wie?
De aanhanger is ontworpen voor boomverzorgers, maar net zo goed inzetbaar voor hoveniers. 'Het is een specifieke doelgroep waar veel potentie in zit.' De machine is geschikt voor hout tot 16 centimeter en blijft, ook volgeladen, binnen het toegestane totaalgewicht van 3500 kilo. 'Dat maakt hem inzetbaar met vrijwel elk voertuig met een trekhaak en geschikt voor rijbewijs BE.' De universele inzetbaarheid is volgens Klein een groot voordeel. 'Bedrijfsbussen zijn enorm duur geworden. Je bent met deze aanhanger veel flexibeler. Of je nu een pick-up of een dichte bus hebt, je kunt direct aan de slag.'
|
'Er moet gewoon een basismodel komen'
| |
|
Meer dan eenmalig
Volgens Klein is het niet uitgesloten dat de combinatie in productie komt. 'Er moet gewoon een basismodel komen. En wie extra's wil, zoals een pionnensteun, extra werkverlichting of gereedschapkisten, die kiest dat als uitbreiding. Het eerste model is nog geen winstpakker, maar we zijn loyaal aan de klant, het merk Först én we geloven in dit concept.' Ook andere geïnteresseerden hebben zich al gemeld. 'Ik heb twee klanten gesproken die gelijk enthousiast waren.' En hoewel massaproductie niet direct het doel is, ziet Klein wel mogelijkheden. 'Misschien geen honderd, maar zeker wel meer dan een.' Minstens zo belangrijk voor een toekomstig succes is dat in deze TT6-Traffic een samenstelling is van voluit bewezen technologie. Först-versnipperaars worden alom geprezen om hun hoge output en betrouwbaarheid. Kuiphuis is een vakkundige aanhangwagenfabrikant die gespecialiseerd is in maatwerkontwikkeling en productie. 'Hier kan niet veel fout gaan; die zekerheid geven we direct mee,' aldus Klein.
Luchtenberg boomverzorgin... | |
| |
LOGIN
met je e-mailadres om te reageren.
|
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|